Abstract.
In this paper we examined the meaning of passive voice in the baptismal
regeneration. The use of the passive voice unequivocally stresses that the
human participant in the new birth is a passive subject. We used evidences
especially from the johannine literature. First we examined the use of the verb βαπτίζω and we emphasized that, from Old Testament
perspective, the verb is used in the middle voice, and from New Testament
perspective, it is used especially in the passive voice. We compared the verb βαπτίζω with γεννάω and we
attempted to determine the meaning of “be born from water and Spirit” by
examining the immediate context of John 3 and other pertinent theological data.
Keywords: passive
voice, baptism, baptismal regeneration, passive subject, John 3:5;
Ediţiile
biblice româneşti redau verbele care privesc renaşterea baptismală prin
lecţiuni şi înţelesuri reflexive, în dezacord cu textul biblic grecesc care
prezintă diateza pasivă ca unica versiune autentică din perspectiva
gramaticală, semantică şi teologică. În acest articol vom încerca să demonstrăm
că omul este subiect pasiv al renaşterii baptismale, având în vedere
perspectiva ioaneică asupra Botezului, axându-ne pe interpretarea verbului γεννάω ca realitate a renaşterii
baptismale în comparaţie cu verbul βαπτίζω. De asemenea, acest articol încearcă să
readucă în discuţie, prin argumentare filologică, biblică şi patristică,
problema soteriologică fundamentală ce stă la baza înţelegerii autentice a
Tainei Sf. Botez.
Articolul este în curs de publicare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu