Cu toate că termenul περιχώρησις nu este un termen de origine biblică, dezvoltarea ulterioară s-a bazat pe două citate ioaneice: In.
10:38 și 17:21 γινώσκητε ὅτι ἐν ἐμοὶ ὁ πατὴρ κἀγὼ ἐν τῷ πατρί. sa cunoașteți că Tatăl este întru Mine și Eu întru Tatăl“ și “pentru ca toți să fie una; așa cum Tu, Părinte, ești întru Mine și Eu întru Tine, tot astfel și ei să fie una întru Noi“.
În literatura patristică
aceste citate au generat mai multe dimensiuni ale viitorului termen περιχώρησις, acesta fiind folosit,
în funcție de dezvoltarea lui teologică, pentru a desemna mai multe realități: a. cu sens hristologic[1],
pentru a arăta relația dintre firea umană și firea dumnezeiască a lui Hristos
în unirea ipostatică, ca interpenetrare mutuală a două naturi heterogene, purtând
denumirea de περιχώρησις φυσέων; b. cu sens trinitar, pentru
a desemna relația intersubiectivă intratrinitară, întrepătrunderea și
conlocuirea mutuală, purtând numele de περιχώρησις ὑποστάτων[2]; c.
cu sens cosmologic, arătând relația dintre Dumnezeu și creație; și d. cu sens soteriologic, stând la baza
dezvoltării conceptului de θεώσις[3].
Perspectiva diacronică va avea
în vedere operele Părinților care au dezvoltat, sau care au fost promotori ai
diferitelor aspecte teologice ale termenului περιχώρησις, precum: Sf. Grigore de Nazianz, Sf. Grigore de
Nyssa, Sf. Maxim Mărturisitorul, Pseudo-Chiril al Alexandrie și Sf. Ioan
Damaschin.
a. Termenul περιχώρησις desemnează o miscare -χώρησις ciclică -περι, circulară, iar verbul περιχωρέω arată acțiunea de încercuire, de
alternare prin ciclicitate, mișcare circulară.[4]
În Epistola 101 Sf. Grigore de
Nazianz uzitează pentru prima dată în literatura patristică, dintr-o
perspectivă teologică, verbul περιχωρέω[5]: “Precum firile sunt îmbinate așa și
numirile trec reciproc una spre alta prin principiul coalescenței | κιρναμένων ὥσπερ τῶν φύσεων͵ οὕτω δὴ καὶ τῶν κλήσεων καὶ περιχωρουσῶν εἰς ἀλλήλας τῷ λόγῳ τῆς συμφυΐας." Sf. Grigore de Nazianz aplică
termenul περιχωρέω ca interpenetrarea sau
con-penetrarea și reciprocitatea atributelor firilor, aceeasta fiind denumită
drept ἀντιδόσις ἰδιομάτων, communicatio
idiomatum.[6] Sf. Grigore folosește verbul περιχωρεύω de 5 ori,[7] de fiecare dată acest termen este însoțit de cuvântul κύκλος, arătând circularitatea.[8]
Astfel, Sf. Grigore de Nazianz este promotor al
doctrinei despre περιχώρησις φυσέων și a modului de unire a
celor două naturi în unirea ipostatică.[9]
În Cuvântarea a
patra teologică Sf. Grigore de Nazianz afirmă că numirile lui Hristos se
schimbă reciproc datorită unirii și perihorezei firilor: “Şi ceea ce constituie
greşeala ereticilor este identificarea celor două numiri, cîtă vreme numirile
se schimbă din pricina unirii lor.”[10]
Cu toate că Sf. Grigore de Nazianz nu folosește termenul περιχώρησις pentru a desemna relația intersubiectivă
intratrinitară discursul și argumentarea sa teologică merg în această direcție
de interpretare.
Sf. Grigore de Nyssa folosește pentru a desemna
aceeași ideea teologică doi termeni omologi: περιφέρω și ανακύκλησις. Reticiența Sf. Grigore de Nyssa față de
termenul περιχώρησις a fost dată de uzitarea lui în gândirea aristotelică și stoică[11].
b. Prima folosire a
termenului περιχώρησις pentru a desemna relația
dintre Persoanele Sf. Treimi o putem identifica în scrierea De Sacrosancta Trinitate, o operă
pseudonimă atribuită Sfântului Chiril al Alexandriei[12].
Putem plasa opera acestui autor Pseudo-Chiril al Alexandriei undeva între dezvoltarea
operelor Sf. Grigore de Nazianz și opera Sf. Maxim Mărturisitorul.[13]
Cu toate acestea atât Sf. Atanasie cel Mare cât și Sf.
Grigore de Nyssa, interpretând pasajele din In. 10:38 și 17:21 suțin că
Persoanele divine se includ una pe alta, coexistă incluzându-se mutual una în
alta: ἐν ἀλλήλοις ἀμφότερα. Sf. Atanasie cel
Mare susține că “Fiul
este omniprezent, deoarece este în Tatăl și Tatăl este întru El. La creaturi
este diferit, deoarece ele pot fi găsite numai în locuri determinate separat.
Dar Duhul care umple toate este evident lipsit de această limitare, și pentru
aceasta este Dumnezeu, și este în Fiul precum Fiul este în Tatăl.”[14]
Acest citat demonstrează că împreună-locuirea și coexistența interioară a
ipostasurilor divine este un atribut aplicabil exclusiv acestora, un omolog sau
o corespondență din lumea creată este imposibilă, deoarece ipostasurile umane
sunt întotdeauna exterioare unele față de altele ca subiecte.[15]
Cele
două citate ioaneice reprezintă arma principală a Sf. Grigore împotriva lui
Eunomiu prin care demonstrează că Fiul este veșnic deoarece Tatăl locuiește în
El, iar El locuiește în Tatăl, ceea ce arată că Fiul nu a avut niciodată
non-existență, Persoanele divine fiind în întregime una în Cealaltă. Paradoxul
și implicit aportul adus de Sf. Grigore este că fiecare Persoană divină o conține pe cealaltă, iar
cealaltă este conținută de fiecare. Cu toate acestea nu există subordinațianism
în această conținere reciprocă.[16]
Această conținere mutuală reciprocă este demonstrată de Sf. Grigore de Nyssa
prin însăși terminologia trinitară. Asfel, termenul ο Πατήρ Tatăl este un termen relațional, personal. La rândul său termenul πρόσωπον este un termen relațional, dar în același
timp și un termen direcțional, spre persoana, fața celuilalt.[17]
De asemenea termenul de Υἱός-Fiul este un termen relațional ce arată direcționarea și relația celei de a doua
Persoane cu prima. Sf. Grigore continuă dezvoltarea acestei idei incluzând și
Persoana Duhului Sfânt: Vezi cercul
rotitor ἐγκύκλιον al slavei mișcându-se circular περιφοράν de
la o Asemănare la alta. Fiul este slăvit de Duhul, Tatăl este slăvit de Fiul,
iar Fiul are slava de la Tatăl, Cel Unu-Născut devine slava Duhului. Cu ce va
fi Tatăl slăvit, dacă nu cu slava cea adevărată a Celui Unu-Născut. Cu ce va fi
slavit Fiul, dacă nu cu măreția Duhului? În toate acestea relația λόγος întregește
cercul, încât slăvește pe Fiul cu ajutorul Duhului, și pe Tatăl cu ajutorul
Fiului.[18] Prin această abordare se arată că
relațiile intersubiective trinitare nu sunt strict statice ci dinamice, Sf.
Grigore introducând relația periferetică,
ceea ce desemnează includerea mutuală a Persoanelor treimice[19].
Într-un pasaj din De
Sacrosancta Trinitate,
Pseudo-Chiril al Alexandrie[20]
afirmă că Persoanele Sf. Treimi „posedă intrepătrundere reciprocă τήν ἐν ἀλλήλαις περιχώρησις ἔχουσα”, însă fără vreo amestecarea, confuzie
sau divizare.[21]
Acest autor folosește conceptul de περιχώρησις pentru a arăta esența unică și comună a
Persoanelor treimice pentru a înlătura orice idee de un posibil triteism, dar
pornește în demonstrarea sa de la Persoane. Pentru susținerea acestei idei
Pseudo-Chiril regurge la celebra distincție făcută de Sf. Grigore de Nazianz
între unitate și diversitate. Pseudo-Chiril aplică termenul περιχώρησις, deja consacrat în cadrul hristologiei și prezintă unirea ipostatică drept
matricea perfectă a interpenetrării reciproce a naturilor în ipostasul cel unic
prin întruparea Logosului divin veșnic și îndumnezeirea trupului muritor.
Cel care clasicizează, însă,
termenul περιχώρησις în sens trinitar este Sf. Ioan Damaschinul, primul care se
referă la acest termen ca interpenetrare
a Persoanelor divine[22].
Dezvoltarea conceptuală dintre aplicarea terminologică a termenului περιχώρησις de la christologie la triadologie poate fi
exemplificată printr-un pasaj din opera De fide contra Nestorianos:
Ὥσπερ ἐπὶ τῆς ἁγίας τριάδος αἱ τρεῖς ὑποστάσεις διὰ τὴν φυσικὴν ταυτότητα καὶ τὴν ἐν ἀλλήλαις περιχώρησιν εἷς θεός εἰσί τε καὶ λέγονται͵ οὕτως ἐπὶ τοῦ κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ αἱ δύο φύσεις διὰ τὴν ὑποστατικὴν ταυτότητα καὶ τὴν ἐν ἀλλήλαις περιχώρησιν εἷς υἱός εἰσι· τὸ γὰρ υἱὸς ὑποστάσεώς ἐστι καὶ οὐ φύσεως.[23]
Traducerea termenului περιχώρησις din limba greacă în latină latină a generat două înțelesuri, unul
pasiv și unul activ. Circuminsessio
are ca etimologie structura circum-in-sedere,
ceea ce poate fi tradus ca a sta împrejur,
de aici și abordarea conceptului de interpenetrare cu un sens pasiv, precum
Toma D`Aquino.
Alții au adaptat termenul περιχώρησις la latinescul circumincessio, care derivă de la circum-incedere, ceea ce poate fi tradus
ca a se mișca circular, o traducere
fidelă față de omologul său grecesc, de unde se poate demonstra sensul activ,
ca lipsă a oricărei pasivități între persoanele divine.[24]
Excursul diacronic și etimologic a
încercat să demonstreze faptul că termenul se referă la o nouă conceptualizare metafizică prin care
se poate afirma că Persoanele divine sunt distincte dar nu separate.
Sf. Ioan Damaschin afirmă aceasta în
opera sa De fide orthodoxa spunând: “Căci ipostasele
Sfintei Treimi , după cum am spus, se unesc nu în sensul că ele se amestecă, ci
în sensul că ele există unele în altele; iar întrepătrunderea reciprocă a
ipostaselor este fără contractare și fără amestecare. Ele nu sunt depărtate
unele de altele și nici împărțite în ce privește ființa.” [25]
[1] Harold H. Oliver. Metaphysics, theology, and self: relational
essays, Mercer University Press, 2006, p. 65.
[2] Oliver Crisp , Divinity and humanity: the incarnation reconsidered, Current issues
in theology, Cambridge University Press, 2007, p. 3; Richard Swinburne, The
Christian God, Oxford University Press, Oxford, 1993, p. 209, n. 20.
[3] Elena Vishnevskaya , Perichoresis in the
context of divinization: Maximus the Confessor's vision of a blessed and most
holy embrace , Drew University, 2004. PHD Thesis, 276 pp.
[4] George Lampe, Patristic Greek
Lexicon, Oxford University Press, Oxford, 1961, p. 1077. Trebuie să facem diferență între
termenul περιχωρέω și termenul περιχωρεύω.
Termenul second înseamnă dans
în cerc și nu trebuie confundat, cu totate că ar fi o imagine aplicabilă
doctrinei despre perihoreză, nu are fundamente etimologice clare.
[5] Gregory of Nazianzus, Epistula
101.6; Source Chretiennes 208:38:
[6] Vema Harrison,
"Perichoresis in the Greek Fathers," St. Vladimir's 'Theologica
Quarterly 35, 1991, pp. 53-65;
Harry A. Wolfson, The Philosophy of the Church
Fathers, Harvard University Press, Cambridge, 1970, pp. 418-28.
[7] Gregory of Nyssa, Apologia
in hexaemeron, PG 44:96A & 108B; Contra Eunomium 1.10, Gregorii
Nysseni Opera GNO 1 54,24; De anima et resurrectume, PG 46:113B; Oratio
funebris in Flacillam imperatricem, GN0 9 485,5.
[8] Daniel F. Stramara Jr., Gregory of Nyssa's
Terminology for Trinitarian Perichoresis, Vigiliae
Christianae,
Vol. 52, No. 3 (Aug., 1998),
pp. 257.
[9] Proprietățile care aparțin numai unei firi nu pot fi comunicate,
comunicarea atributelor nu se face de la o fire la alta ci se face prin
Ipostasul cel unic al lui Hristos, prin unirea ipostatică.
[10] Sf. Grigore de
Nazianz, Cele cinci cuvântări teologice, trad. Dumitru Stăniloae, Ed. Anastasia, 1993, p.
[11] Elena Vishnevskaya , Perichoresis in the
context of divinization, pp. 9-13.
[12] B. Fraigneau Julien,
"Un traite anonyme de la Sainte Trinite attribue a s. Cyrille
d'Alexandrie," Recherches de Science Religieuse 49 (1961), pp.
188-211.
[13] Harry Austryn Wolfson, The
philosophy of the Church fathers, Harvard University Press, 1964, p. 422.
[14] Prestige, God in Patristic
Thought, p. 284, cu referire la Epist.
4 ad Serap. episc. Thmuitanum (356-362 A.D.)
[15] Miroslav Volf, After Our
Likeness: The Church as the Image of the Trinity, Eerdmans, Grand Rapids,
1998, pp. 208-213; Catherine Mowry LaCugna, God
For Us: The Trinity and Christian Life, San Francisco: HarperCollins, 1991,
p. 271
[16] Daniel F. Stramara Jr., Gregory of Nyssa's
Terminology for Trinitarian Perichoresis, Vigiliae
Christianae,
Vol. 52, No. 3 (Aug., 1998),
pp. 259.
[17] Termenul πρόσωπον purta inițial valența de mască,
față.
[18] Gregory of Nyssa, Adversus Macedonianos, GNO 3.1 109,7-15.
[19] Daniel F. Stramara Jr.,
Gregory of
Nyssa's Terminology for Trinitarian Perichoresis, Vigiliae
Christianae, Vol. 52, No. 3 (Aug., 1998), p. 261.
[20] G.L. Prestige, God in Patristic Thought, SPCK, London 1964, pp. 282-300; Julian
Stead, "Perichoresis in the Christological Chapters of the De Trinitate of
Pseudo-Cyril of Alexandria," Dominican
Studies 6, 1953, pp. 12-20;
[21] Vema Harrison, "Perichoresis in the Greek Fathers," St.
Vladimir's 'Theologica Quarterly 35, 1991, pp. 59.
[22] Harold H. Oliver. Metaphysics, theology, and self: relational
essays, Mercer University Press, 2006, p. 67.
[23] Precum
în Sf. Treime, Cele trei Ipostasuri prin aceeași fire și prin mișcarea
circulară a uneia în alta sunt și sunt numite Un Dumnezeu, așa și în Domnul
nostru Iisus Hristos, cele două firi
prin aceeași ipostasă și prin mișcarea circulară a uneia în alta este un Fiu,
căci numirea de Fiu este a ipostasului și nu a firii. (traducerea mea) S. Ioannes Damascus, De fide contra Nestorianos, apud. Vema Harrison, "Perichoresis in the
Greek Fathers," p.61
[24] Richard Bauckham, Carl Mosser, The Gospel of John and Christian theology
, Wm. B. Eerdmans Publishing, 2008, p. 374.
[25] ὡς ἔφημεν͵
οὐχ ὥστε συγχεῖσθαι͵ ἀλλ΄ ὥστε ἔχεσθαι ἀλλήλων· καὶ τὴν ἐν ἀλλήλαις περιχώρησιν
ἔχουσι δίχα πάσης συναλοιφῆς καὶ συμφύρσεωςοὐδὲ ἐξισταμένων ἢ κατ΄ οὐσίαν
τεμνομένων. Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, traducere,
introducere și note Dumitru Fecioru, Edit. Inst. Biblic și de Misiune,
București, 2005, p. 35.
18 comentarii:
Este JUDECATA lui IOAN DAMASCHIN in PRIMARIE, avem eu cu parintii semn de decadere in drepturi comuniste la sf Ioan Damaschin si restul....sa decada din drepturi sa duca la azil la nebuni dusmanii,serviciu, scoala,rude, si biserica[pune sfantul Ioan Damaschin un semn colo la politie 1900-vesnic],s-o duca pe aia lui Chivu si Iscu decazuti din drepturi la nebuni.
Sintem COMUNISTI cu semnaturi eu si parintii, dam in judecata la MORGA SANEPID Eforia Bai 1900-vesnic.
Sa scrie pe panza bisericii la dosar militia sovietica,sa stie parintii in fruntariile lor ca se iau de noi legionarii ca avem drepturi medicamente noi si urmasii stramosii per mecanica holistica[sa le zica sfantul oamenilor la POMUL de CRACIUN 1900-vesnic].
Este semn de,Sul, pe noi, avem hartiile suluri in maini pe frunte vesnic numele partidului costume italienesti,avem semn de pensionari cu mandat de handicap miros corporal, vesnic,avem semne de carte pe cap eu cu parintii bunicii sotul 1900-vesnic.
Avem acte bisericesti si de sfant Botez si semn de haine bisericesti ruse eu parintii sotul bunicii[impartim dreptul rus si ei ca mine] 1900-vesnic.
Au parintii bunicii sotul farmacia retete medicina psihologie croitorie,logica mecanica si fisc unelte[legi cum calcul unde cat pe cat vorbe sunet imagini,felul si miros] 1900-vesnic ale mele[avem toti proscomidiile la comun 1900-vesnic].Sint martori la mine eu la ei 1900-vesnic sf icoana sf Maria cu Isus a veche vesnic.Ruseasca icoana vesnic albastra.
Pun semnatura la Morga Bisericii la Cioclii Legisti la sf Ioan Damaschin, eu R.M cnp si parintii bunicii sotul 1900-vesnic.
Avem impartite trampele de acte la grefier armata notar bisericesc lumesc si stentor la Judecatoria Parchrt Iobagi, intre noi eu parintii sotul bunicii sora 1900-vesnic.De la arhanghelul Mihail vesnic.
Avem plansele medicale obstretica neurologie atarnate de gat pe haine si la dosar militia sovietica KGB eu parintii bunicii sotul,tuseele rectale si operatiile asigurari 1900-vesnic.
Avem semn pe Tarus si miros chipuri de tarani Megiesi carpanosi Fras.Metoc Regim greco-catolic Suciu,Iobagi,Burghezi [mosierimea] eu parintii bunicii sotul 1900-vesnic.
Este scrisa steno cartea mea de filosofia hermeneuticii religioase in biserica sf Anton de Padova si Metoc ,,chirilica,, corecte de 10 1900-vesnic, maica Timeea vesnic[porumbelul alb vesnic].
Este matematica mea calcul ospatar a mea parinti sot bunici la JALBA la PROTAP unde si Tarus in comun ambele si la rommii negrii 1900-vesnic sa fie juruintele noastre pe firele de ata 1900-vesnic.
Au legea mea tiganii am si eu legea lor este legea mea tiganeasca la Tarus 1900-vesnic Randunica Saccsiv organizatia sf Scaun vl,luna bisericii vesnic.
Sint Teoriile mele Heliocentriste corecte nota 10 latina vulgaris in Metoc Comerciale,,nuvela,, carte, ale mele maica Timeea , ,,porumbelul alb,, ,,Luna,, 1900-vesnic.
Este numele meu pe Edict,sefia la org.Sf Scaun la sate comune, si limitrofe si dava periferii cantoane si urbe Camere de Garda cu case de rapteri televizati Sistem, si dosare robot Jilava inchisoare,si spitale de Nebuni, tot felul[100%],1900-vesnic aici stat si Schenghen si Rusi[numai romanii 1900-vesnic].Banii de la Procuratura fara statut social nu conteaza vesnic, in cecuri lemne vesnic.
Este judecatiile noastre de doctori la Frasinei 1900-vesnic toti pomenitii noaptea 1900-vesnic[tot pe masa vesnic].
Sintem fermecatori groapa lupilor linia matriliniara patriliniara la alegere[sf Cruce mormant dreptii Sinaiti]1900-vesnic[noi vesnic 1900-vesnic].
Sintem fiecare cu dosarul comun scris la CEC cu DISPENSA eu parintii bunicii sotul 1900-vesnic[legale vesnic].
Trimiteți un comentariu